„Omne vivum ex ovo”  czyli „wszystko co żyje pochodzi z jaja”. Czy William Harvey ma rację? Nie wiadomo, jednak wiele ludów starożytnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu żywiło przekonanie, że świat ma kształt jaja, czy też wykluł się z jaja złożonego przez stwórcę. 

U nas z kolei dawniej „wielkanocne jajko” było symbolem życia, odradzania się wiosny.

Jajko znalazło swoje odbicie również w przysłowiach. Starożytni Grecy zaczynali posiłek od  jaja czyli „ab ovo ‘’ co później zatraciło swe pierwotne znaczenie i teraz oznacza zaczynanie czegoś od początku. Powszechnie znane są też zwroty ‘jajo filozoficzne’, ‘jajo Kolumba’ ,’złote jaja’.

Jedna przede wszystkim ogromna rolę spełnia jajko w żywieniu. Niemiecki znawca sztuki kulinarnej XVI w Eugen vonVaerst powiedział, że ‘’ das Ei ist das Funadament  der Kuche’’ czyli jajko jest podstawą kuchni. Z tym bez  wątpienia należy się zgodzić. Jaja znajdują bardzo szerokie zastosowanie w żywieniu i jako  odrębna potrawa i jako składnik wielu potraw, zarówno słonych jak i słodkich, a przede wszystkim ciast i deserów.

Najsmaczniejsze jajka  to te tzw. ’’prosto od kury ‘’, gdyż należy pamiętać ,że podstawą’’ urody ‘’jajka jest świeżość. O sposobach przyrządzania jaj można by pisać całe tomy. Wystarczy jednak odrobina doświadczenia, smaku, fantazji a staną się najposłuszniejszym materiałem z którego można tworzyć dzieła na miarę natchnienia i apetytu. Jaja to jeden z najcenniejszych darów, jakie dobrotliwa przyroda składa nam w darze. 

Chyba nie wszyscy wiedzą jakie bezcenne dla naszego organizmu skarby mieści zawartość wypełniająca skorupkę. Jedno jajko zawiera ok.6,5 g białka, 5,7 g tłuszczu. Białka jaja posiadają wysoką wartość biologiczną . 2 jaja pokrywają dzienne zapotrzebowanie  na białka przez dorosły organizm. Oczywiście ,że zjadanie  tej ilości jaj jest nierozsądne, gdyż mogą się łatwo przejeść i niekiedy mogą być szkodliwe. Kończąc pochwałę jaja trzeba dodać, iż zjedzenie jednego dostarcza organizmowi ok.80 kalorii. Istnieją oczywiście  dolegliwości (choroby wątroby , woreczka żółciowego, miażdżyca, nadciśnienie) które zmuszają nas do ograniczenia radości , jaką daje nam przyrządzone jajko, lub wręcz do wyrzeczenia się jej.

Oprócz  najbardziej u nas popularnych jaj kurzych , mamy jeszcze : jaja przepiórcze , jaja gęsie i kacze i jaja strusie.

Jaja przepiórcze – trzykrotnie mniejsze od kurzych. Na twardo gotujemy je ok . 3 min. Mogą je jesć osoby uczulone na jaja kurze. Znakomicie nadają się do przygotowywania  przekąsek, zarówno do faszerowania jaj i marynowania czy przybierania sałatek czy przekąsek w galarecie.

Jaja gęsie i kacze – większe od kurzych, są znakomite do faszerowania i do wypieków. Z uwagi na to ,że częściej bywają zarażone sallmonellą , są rzadziej wykorzystywane w kuchni. Wymagają dłuższej obróbki. W Chinach jaja kacze konserwuje się w mielonym węglu drzewnym i solance.

Jaja strusie – nawet 10 razy większe od kurzych. Ważą ponad 1,5 kg jedno.  Mają charakterystyczny smak. Nadają się głównie  do wypieków. Z jaja strusiego można przygotować jajecznicę dla 10 osób. Na twardo gotujemy je 2,5 godziny, a na miękko 45 minut.

Maria Śmigielska

 

Ta strona używa plików Cookies. Kliknij tutaj aby dowiedzieć się więcej!
2012 - 2021. Wszystkie prawa zastrzeżone Niepubliczne Przedszkole "Jarzębinka". Wykonanie: seewip